מס הכנסה וליסינג

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ליסינג ומס הכנסהשיטת הליסינג, שהפכה נפוצה מאוד, הינה בעלת כמה צורות מרכזיות, אשר לחלקן השפעה חשובה בהקשר של מס הכנסה.

  • צורה אחת היא זו שנועדה בעיקר לעסקים, לציי רכב וכן במקרים של רכב מטעם העבודה, והיא מכונה בשם ליסינג תפעולי.
  • צורה שניה היא זו שנועדה ללקוחות פרטיים, שמעוניינים בדרך נוחה לרכישת רכב חדש, וזוהי השיטה המימונית. כאן מדובר על רכישה של מכונית חדשה בתשלומים, ובכפוף לתשלום מקדמה ראשונית.
  • צורה שלישית נועדה גם היא בעיקר ללקוחות פרטיים, אלא שכאן מדובר על מכירת רכב מיד שניה. זוהי הדרך של חברת הליסינג למסירת רכבים שסיימו את תפקידם באחת מהדרכים הראשונות שהצגנו, במחיר מוזל ממחיר המחירון של המשומשות.

מס על ליסינג תפעולי

המשמעות העיקרית שבמיסוי טמונה במיוחד בשיטה התפעולית, והיא רלוונטית בשני כיוונים שונים:

  • מצד אחד, עסקים שונים בוחרים בליסינג במקום ברכישה רגילה מטעמים חשבונאיים ומטעמי מיסוי, למשל בשל יכולת להכיר במבנה ההוצאה כהוצאת שכירות.
  • מצד שני, שכירים שמקבלים רכב מהעבודה, מחויבים במס הכנסה בהתאם לרפורמה שהונהגה בשנת 2010 בעניין של שווי שימוש או לפי 7 קטגוריות רכב לגבי רכבים ישנים יותר.

עצמאיים ועסקים

היבט חשוב של מס הכנסה, במיוחד עבור חברות, עסקים ועצמאיים, טמון באפשרות להכיר בהוצאות הליסינג כהוצאה מוכרת. כאן, מדובר על הוצאות שכירות, שניתן להכיר בהן מתוך הנחה שמדובר על רכב שמשמש לצרכים עסקיים.

שלא כמו במקרה של רכישת רכב מהלווה בהעברת בעלות, אין צורך לבצע הפחתה לפחת ועבור לא מעט עסקים מדובר על תועלת ישירה הן במועדים והן בסכומי ההכרה בהוצאה.

מטבע הדברים, ההחלטה האם להצטרף לעסקת ליסינג עסקי או שמא לרכוש רכב ולבצע העברת בעלות, מושפעת משיקולים שונים, לרבות שיקולי נוחות, תפעול, מספר כלי הרכב הנדרשים, סוג העיסוק של החברה ועוד.

על מנת לקבל תמונת מצב מלאה ועדכנית בשיקולי מיסוי, חשוב להיעזר ברואה חשבון שמכיר את התקנות ואת העדכונים המשתנים תדיר, ובקיא במבנה העסק והוצאותיו.

שווי השימוש

ההיבט נוסף של מס הכנסה וליסינג והשפעתו על תלוש המשכורת ועל ניכויי המס, רלוונטי לכ- 350,000 שכירים שמקבלים כיום רכב מהעבודה. הרכב, שמגיע מחברה מתמחה בהסכם של ליסינג תפעולי, איננו עובר לבעלותו של העובד. נקודה זו ראויה לציון, שכן במידה והעובד היה רוכש באופן פרטי את אותה המכונית, היה עליו לשאת בתשלומי מס שונים. בנוסף, מגלם הרכב תמורה שוות כסף, אף שלא מדובר על תשלום בכסף מזומן.

על מנת למנוע אפשרות של מסירת רכב לעובד כתגמול על עבודה שהינו פטור ממס, נקבעו דרגות שונות של רכב, על פי מספר רמות מחיר. קביעת רמות מחיר אלה נועדו לשייך חבות מס בגובה נתון, בהתאם לקטגוריית הרכב. הקטגוריות, שבעה במספר, נחשבות לשכר לצורך גביית מס הכנסה, על פי המפתח הבא (נכון לשנת 2013 ולגבי רכבים מלפני תחילת שנת 2010):

  • קטגוריית רכב מספר 1 – הינה שוות ערך לשכר של 2680 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 2 – הינה שוות ערך לשכר של 2910 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 3 – הינה שוות ערך לשכר של 3740 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 4 – הינה שוות ערך לשכר של 4490 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 5 – הינה שוות ערך לשכר של 6210 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 6 – הינה שוות ערך לשכר של 8050 ₪ לצרכי מס.
  • קטגוריית רכב מספר 7 – הינה שוות ערך לשכר של 10200 ₪ לצרכי מס.

ראוי להוסיף ולומר שהחל משנת 2010 בוצע שינוי, שנועד להביא למיסוי נכון יותר, על פי מחיר הרכב האמיתי. החל משנה זו (למעט רכבים שנמסרו קודם לכן) יגבה מס על פי הכנסה שבמפתח הבא: מחיר הרכב מוכפל ב-2.48 אחוזים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז הישראלי לרכב

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

דילוג לתוכן