דרגות זיהום אוויר לרכב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מדריך זיהום אוויר לרכבבשנים האחרונות, גברה המודעות החברתית לפגיעה שהאדם מחולל לסביבה בה הוא חי בכל רגע נתון, כאשר אחד ההיבטים המרכזיים של כך הוא זיהום האוויר.

ברור, בהקשר הזה, כי מכוניות הן אחד מגורמי הזיהום הגדולים ביותר, ולו עצם ההתבססות שלהן על מנוע בעירה פנימי. אבל כיצד ניתן להקטין את זיהום האוויר שגורם לו הרכב? ומהן ההשפעות החיוביות, עבור הסביבה, של בחירה מושכלת?

על הנזקים שבנהיגה

כצעד ראשון, חשוב למפות את שדה המשחק אליו נכנסו ברגע זה, ולהבין מדוע מכוניות "תורמות" לזיהום האוויר. הסיבה הפשוטה לכך היא שפעולת הנסיעה ברכב מביאה לשריפת דלק במנוע, מה שפולט לאוויר העולם מזהמים שונים, ובראשם הפחמן הדו חמצני.

המזהמים לא רק מביאים לזיהומו של האוויר שאנו נושמים, אלא גם משנים את הרכב האטמוספירה. בכוחן השלילי של המכוניות להגדיל את החור באוזון, מה שמביא לאפקט החממה, ולהשלכות דוגמת שינויי מזג אוויר קיצוניים בעולם, או אסונות טבע.

כעת, משברור מדוע צריך לעשות את כל המאמצים להפחית את זיהום האוויר שנגרם על ידי כלי הרכב, נדרש לשאול כיצד לעשות זאת.

צעד ראשון: בחירת רכב ידידותי לסביבה

כיום, והחל משנת 2009, התקנות הנהוגות בעולם מחייבות כלי רכב לציין את דרגת זיהום האוויר וצריכת הדלק שלהם. דרגת זיהום האוויר נעה בין 1 ל-15, כאשר רכב בדרגה 1 יהיה הידידותי ביותר לסביבה, בעוד רמה 15 תציין אחוזי זיהום אוויר גבוהים במיוחד.

חשוב להדגיש כי על מנת לדרבן אנשים לרכוש כלי רכב בעלי דרגת זיהום אוויר נמוכה, נהוג כיום להפחית את המיסוי עבורם, מה שמקל מבחינה כלכלית על רוכשיו.

בנוסף על כך, ברור שרכב אשר בכמות גדולה יותר של דלק, יפלוט לאטמוספירה גזים בשיעור מאסיבי יותר. לכן, השאיפה הברורה היא לרכוש רכב שצריכת הדלק שלו היא הקטנה ביותר שניתן לדרוש, מה שבא לידי ביטוי, כמובן, גם בחיסכון כלכלי שאינו מבוטל כלל. לא ניתן לוותר על שימוש באביזרי הרכב המתאימים ביותר לדגם הספציפי, לרבות חלקי חילוף או שמן מנוע, כאשר ההתאמה עומדת בקנה אחד עם השמירה על הסביבה.

ואגב, מבחינת תיבת ההילוכים, המציאות מראה שכלי רכב בעלי תיבת הילוכים ידנית, למרות שנחשבים לנוחים פחות לנהיגה, הם המועדפים מבחינה אקולוגית. עם זאת, חשוב להדגיש להעביר בין ההילוכים בזמן האידיאלי, ולו מכיוון ש"משיכת" ההילוך מגבירה בעשרות מונים את צריכת הדלק.

טיפים לחיסכון במהלך הנהיגה

גם לאחר שרוכשים רכב הלכה למעשה, יש לא מעט דברים שניתן לעשות על מנת להקטין את צריכת הדלק בפרט, ולהקטין את הזיהום הסביבתי בכלל. הנהיגה, כצעד ראשון, רצוי שתהיה העדינה ביותר האפשרית, במהירות קבועה, וללא האצות או בלימות פתאומיות.

בהמשך לכך, חשוב להקפיד על נהיגה במהירות המותרת, ולו מכיוון שנסיעה הגבוהה מהמהירות המותרת מביאה לבזבוז כספים משמעותי יותר. כאשר ממתינים עם הרכב במקום לפרק זמן העולה על דקה, יש לכבות את המנוע.

דגש אחר הוא על משקל הנסיעה, שעה שהוא צריך להיות הנמוך ביותר האפשרי על מנת להקטין את צריכת הדלק: נסיעה עם תא מטען מלא, בלי שיש לכך סיבה, אינה הצעד המתחשב ביותר בסביבה שאפשר לעשות.

מיזוג האוויר מהווה משתנה חשוב נוסף, כאשר פתיחת החלון (למשל, במהירויות נסיעה נמוכות) תאפשר להקטין את השימוש במזגן, ועקב כך גם את הזיהום הסביבתי.

ניתן לחסוך בדלק גם באמצעות תכנון יעיל של הנסיעה. מומלץ להימנע מנסיעה בשעות העומס או מכבישים משובשים, תנאים המגדילים את צריכת הדלק. בכלל, במרחקים קצרים רצוי להעדיף את ההליכה ברגל או השימוש בתחבורה הציבורית על פני הנסיעה במכונית, וזאת עקב העובדה שבנסיעות אלה המנוע לא מספיק להתחמם כראוי, ועקב כך יעילותו נמוכה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז הישראלי לרכב

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

דילוג לתוכן