קניית רכב לנכה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קניית רכב לנכהבישראל, לא מעט אנשים הסובלים ממגבלות פיזיות חמורות. רבים מהם, עם זאת, לא עוצרים את חייהם גם כאשר מתגלה הבעיה הרפואית, ואפילו כאשר המדובר הוא בנכות, קבועה או זמנית, ממשיכים לתפקד ולעבוד. עבורם, רכישת רכב היא יותר מאשר מותרות, וצעד בעל השפעה מהותית על כל היבט והיבט בחייהם.

אך מהם התנאים הייחודים של קניית רכב לנכה? מהן ההטבות הניתנות על ידי הגורמים המוסדיים בישראל? ומהן האלטרנטיבות? אנחנו נענה על שאלות חשובות אלה ואחרות.

הקריטריון המרכזי: אחוזי הנכות

הנקודה הראשונה שיש להדגיש היא שהביטוח הלאומי בישראל מעניק הטבות מגוונות לסובלים מנכויות פיזיות, חלק ניכר מהן נוגעות גם לרכישת הרכב.

נקודת המוצא היא שעל מנת לקבל את ההטבות נדרש, כצעד ראשון, לקבל אחוזי נכות מסוימים, כפי שמתבצע על ידי הועדה הרפואית של הביטוח לאומי. ברור שככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר, כך ההטבות המתקבלות, כולל ביחס לרכישת רכב, יהיו משמעותיות יותר.

את הטבות ביטוח הלאומי הנוגעות לרכישת הרכב נהוג לכלול תחת קבוצת הטבות הניידות, והן ניתנות לאלה שמחזיקים ברישיון נהיגה תקף ובעלי אחוזי נכות בשיעור 40% לפחות, או אנשים שאין באמתחתם רישיון נהיגה, אך נקבעו להם 60% נכות ויש להם מורשי נהיגה. הסיוע המרכזי הראשון הוא קצבת הניידות החודשית, המיועדת להשתתפות בהוצאות הרכב, והיא ניתנת בתחילתו של כל חודש. סכום הקצבה נקבע על פי שורה ארוכה של משתנים, כאשר הגבול העליון שלו עומד, החל משלהי שנת 2012, על 2,364 ש'ח.

הלוואה עומדת לקניית רכב ראשון או להחלפת רכב מהווה אמצעי סיוע מרכזי נוסף, והיא מתייחסת הן לכלי רכב פרטיים או מסחריים, והן לאביזרים לרכב. קבלת ההלוואה מותנית בחתימה על כתב התחייבות, וגובהה נקבע בהתאם לסכום המיסים הנהוג ביחס לרכב (בעיקר בכל הנוגע לסוגו ולנפח המנוע שלו), כמו גם אחוזי הניידות.

הלוואות עשויות להיות מוענקות גם על ידי קרן ההלוואות, כאשר גובהן, עבור רכב ראשון, מגיע ל-80% מערך הרכב הנרכש או הרכב הקובע ללא מיסים (הזול מביניהם). חלק מההלוואה ניתן בצורה של תשלומים חודשיים, בעוד היתרה כמענק לאחר חמש שנים ממועד קבלת ההלוואה.

אביזרי רכב

רכב המיועד לבעלי מוגבלויות צריך להיות מותאם להם במידה הרבה ביותר, ולכלול שורה ארוכה של אמצעי סיוע וזהירות. גם מהבחינה הזו, בעלי המוגבלויות לא יוצאים למלחמה לבדם, שעה שהם בהחלט זכאים לקבל החזר הוצאות עבור רכישה או התקנה של אביזרים לרכב הפרטי שלהם, ובתנאי שהם מקיימים מספר תנאים, לרבות:

  • הם הוגדרו כזכאים לקצבת ניידות
  • יש להם רישיון נהיגה בתוקף.
  • המכון הרפואי לבטיחות בדרכים קבע כי דרושים להם אביזרים לצורך הנהיגה ובטיחותה.
  • הם המציאו בתוך פרק זמן של חצי שנה מיום ההתקנה חשבונית מס וקבלות מקוריות, הכוללות פירוט של כל האביזרים שהותקנו ברכב.

התשלום נקבע על פי עלות האביזרים והתקנתם, ובהתאם למחירון של המוסד לביטוח לאומי. בסך הכול, מדובר כאן על סבסוד שעשוי להגיע עד לכ-95% ממחיר האביזרים, סוגיה משמעותית ביותר בהתחשב בעובדה בעלותם נעה לרוב בין כמה מאות לאלפי שקלים.

הסיוע האחרון ביחס לאביזרי הרכב נוגע למתקני הרמה לכיסא גלגלים, כפי שנדרש עבור לא מעט בעלי מוגבלויות. כאן, ההלוואה תינתן באם האדם זכאי לקצבת ניידות במועד הגשת הבקשה למתקן ההרמה, כאשר נקבע על ידי הועדה הרפואית שהוא זקוק לכיסא גלגלים לצורך התנהלותו וכאשר יש באמתחתו רכב המתאים להתקנה של מתקן הרמה.

שיעור הסיוע הוא עד לסכום השווה ל-95% ממחיר המתקן, שנרכש על ידי המבוטח עצמו, כולל עלות ההתקנה והמיסים החלים עליו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז הישראלי לרכב

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

דילוג לתוכן