מילון מונחים – רכב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מילון מונחים – רכבתחום הרכב הוא אחד הרחבים שיש בנמצא כיום. כל אדם הנוהג ברכב (או לומד לעשות כן) נתקל בשורה ארוכה של מונחים. חלקם פשוטה להבנה, וחלקם הרבה פחות, אך ברור שחשוב מאד להכיר אותם.

לפניכם המונחים המרכזיים של עולם הרכב:

4X4 – רכב המאופיין בכך שכל ארבעת גלגליו ממונעים. קיימים שני סוגים של כלי רכב מהסוג הזה: כאלה בהם ההנעה של ארבעת הגלגלים קבועה (AWD), ודגמים בהם ההנעה היא משולבת, בין אם הנעה חשמלית או ידנית, והיא נקבעת על פי החלטתו של הנהג.

ABS ("מערכת נגד נעילה") – מערכת אשר נועלת את גלגלי הרכב במצב של בלימת חירום, מה ששומר על כושר ההיגוי שלו. מערכת זו, הנמצאת כמעט בכל רכב חדיש, מסייעת לעקוף מכשולים במהלך בלימה, וכן עוזרת למכונית לשמור על יציבותה במשטחים חלקים.

אגזוז – צינור מפלט, המהווה חלק ממערכת הפליטה של כל רכב. התפקיד העיקרי שלו הוא להוציא ממנוע הרכב את התערובת אשר נוצרת בתא השריפה שלו.

אוקטן – מונח המתאר את רמת ההתנגדות של רכב מסוים להתלקחות עצמית גבוהה, מה שמונע תופעה הרסנית למנוע בשם "דטונציה". מספר גבוה משפר את דחיסת התערובת במנוע, ובכך גם את ביצועי הרכב. לא כל מנוע דורש אוקטן גבוה.

אלטרנטור – אחד מרכיבי המערכת החשמלית של הרכב. מעין מנוע קטן, שתפקידו להעביר זרם חשמלי למערכות הרכב השונות בזמן הפעלתו של מנוע הרכב, וכן לטעון את מצבר הרכב.

בלם חניה חשמלי (EPB) – תפקידו להפעיל את בלם החנייה של הרכב מבלי שנדרש להפעיל כוח, ובכל מצב אפשרי. מופעל באמצעות לוח הפיקוד או על ידי מערכת בלם – מאיץ.

בסיס גלגלים – המרחק הקיים ברכב בין מרכז הטבור של זוג הגלגלים הקדמי לזה האחורי. ההשפעה העיקרית של כך היא על המרווח הפנימי שקיים ברכב, כמו גם על התנהגותו על הכביש. ככל שמרחק זה גדול יותר, כך הרכב מרווח יותר.

בקרת אקלים אוטומטית – מערכת אשר קובעת את טמפרטורת הקירור של הרכב באופן אוטומטי, וזאת על פי הטמפרטורה המזוהה על ידה.

בקרת שיוט (CC) – מערכת ברכב אשר מאפשרת נהיגה במהירות קבועה, מבלי שנדרש ללחוץ בפועל על דוושת הגז.

גיר רובוטי – תיבת הילוכים ידנית, אשר אינה כוללת מצמד (פעולתו נעשית באופן אוטומטי). על אף שכלי רכב מהסוג הזה לא מצריכים החלפת הילוכים, כן נדרשת מעורבות הנהג במטרה לשמור על הנסיעה חלקה. החלפת ההילוכים נעשית באמצעות ידית, או פקדים הנמצאים בכל אחד מצידי ההגה.

גיר רציף (CVT) – תיבת הילוכים אוטומטית, המאפשרת לשנות את יחס ההעברה של הילוכי הרכב, מה שאמור להביא לנצילות מלאה (צריכת דלק של כלי רכב מהסוג הזה נמוכה במיוחד), ולמספר אינסופי של הילוכים. קיימים שני יחסי העברה, גבוה או נמוך, אשר מוגדרים מראש.

גלגלי מגנזיום – גלגלים אשר עשויים ממתכת חזקה וקלה, מה שמביא לביצועים משופרים של הרכב ותורם ליציבות הנסיעה בו. נחשבים לעמידים ולפשוטים יותר לתחזוקה, אך גם יקרים יותר מאלה ה"בסיסיים".

דיזל – מנוע שריפה פנימית לרכב, המבוסס על דלק סולר. עבודתו כוללת דחיסה של האוויר לטמפרטורה גבוהה, וזריקת הסולר למערכת, לאחר הצתתו על ידי האוויר החם.

הגה חשמלי (EPS) – הגה אשר כולל מנוע חשמלי, המסייע לנהג במלאכת סיבובו של ההגה. נחשב לפשוט מאד לתחזוקה, ומסייע להקטנת צריכת הדלק של הרכב.

הגה כוח – הגה מכני המתוגבר הידראולית. מבוסס על מנגנון המופעל באמצעות לחץ הידראולי, ותוך קישור בין גלגל ההגה לבין הגלגלים.

היגוי יתר – מצב בו זנב המכונית יוצא אל מחוץ לרדיוס העיקול, מה שעלול להביא לסיבוב הרכב על צירו. נגרם לרוב כאשר מתרחשת הרפייה חדה מהמצערת, או לחילופין בלימה בתוך העיקול.

זווית גלגול – מונח המתאר את רמת הנטייה של הרכב על צידו במהלך סיבוב, מה שנגרם עקב הליכים פיזיקליים אלה או אחרים. ככל שהרכב מאופיין במתלים רכים יותר, וככל שהכיול של השלדה שלהם יעיל פחות, כך זווית הגלגול תהיה רחבה יותר.

חגורת בטיחות – אביזר בטיחות אשר חל איסור מוחלט לנסוע ברכב בלעדיו. החגירה מרתקת את הנהג או נוסעי הרכב למושביהם, מה שמונע מהם, בעת תאונת דרכים, להיות מושלכים קדימה, להיתקל בשמשה או אפילו להיזרק מהרכב. חגורות כיום עשויות מטרילן, חומר חזק העומד בעומסים כבדים על הגוף.

טיפטרוניק – שמה המסחרי של מערכת שנועדה לאפשר שליטה ידנית על תיבת הילוכים אוטומטית.

כוח סוס (כ'ס) – מידה המתארת את הספקם של מנועי בעירה פנימית. כוח סוס אחד מתייחס למנוע אשר מבצע הרמה של 75 קילוגרם לגובה של מטר אחד במהלך שניה אחת. ככל שהמספר גבוה יותר, המנוע חזק יותר.

כריות אוויר – מאביזרי הבטיחות החשובים ביותר ברכב. כריות אשר מנופחות תוך משאיות השנייה על ידי חיישן מיוחד בעת פגיעה חזיתית של הרכב (בחלק מהדגמים, מופעלות גם בפגיעות צד). המטרה היא לפגוש את הנהג טרם השלמת מתיחת חגורת הבטיחות, ובכך להקל על עוצמת הפגיעה.

מבחן ריסוק – אחד המדדים העיקריים לבחינת רמת הבטיחות של הרכב. שורה של מבחנים, הנעשים על ידי חברות אמריקאיות או אירופאיות, לכל דגם ולכל שנת ייצור. בהתאם לתוצאות בכל מבחן התנגשויות, יינתן לרכב ציון סופי הנע בין כוכב אחד לחמישה כוכבים.

מצבר – ה"סוללה" של הרכב, אשר תפקידה הוא לספק את החשמל הנדרש לשם התנעת הרכב, כמו גם העברה של זרם למערכותיו השונות. התרוקנות מצבר היא אחת מתקלות הרכב הנפוצות ביותר.

מצמד כפול – גיר חדשני, המהווה מעין גרסה משודרגת של זה הרובוטי. מאפשר נסיעה חלקה ומונע דרדור לאחור בזינוק בעלייה, כמו גם את הצורך להרים את הרגל מדוושת הגז במהלך העברת הילוך. נחשב ליקר הרבה יותר מהגיר הרובוטי.

משאבת שמן – משאבה המומקמת מתחת לאגן השמן במנוע, ואשר מאפשרת זרימה ואספקה רצופה, בלחץ שמן, לכל אחד מהמכללים הנעים במנוע הרכב. אל המשאבה מחובר צינור יניקה, אשר הקצה שלו טבול באגן השמן. בעיות במשאבה מצריכות בדיקה מיידית במוסך.

סיבובים לדקה (סל'ד) – מונח המתאר את מספר הסיבובים לדקה שמבצע גל הארכובה של מנוע הרכב. בעל טווח רחב במיוחד, הנע בין 700 ל-7,000 סיבובים לדקה. חשוב להדגיש כי ללא ציון מהירות הסיבוב, ציון הספק המנוע הוא חסר תועלת לחלוטין.

סטרטר (או "מתנע") – מנוע חשמלי, אשר תפקידו לאפשר למנוע הרכב לבצע את הסיבוב הראשון שלו, מה שיאפשר את תחילת פעולתו. מבחינה מעשית, הדבר נעשה באמצעות סיבובו של גל הארכובה, ולאחר שהסטרטר מקבל את החשמל הנדרש לו מהמצבר.

קילומטר לליטר (קמ'ל) – נתון המציין את צריכת הדלק של המכונית, כאשר ההתייחסות לרוב היא למספר הליטרים הנדרש עבור מאה קילומטרים. נתוני צריכת הדלק מועברים על ידי היצרן, וזאת עבור נסיעות עירוניות, בין עירוניות ומעורבות – ממוצע שלהן משקף את צריכת הדלק הממוצעת בדגם. עם זאת, מדובר בבדיקה הנערכת בתנאי מעבדה, ולכן לא משקפת לחלוטין את המצב בפועל.

רכב ירוק – רכב "אקולוגי", כלומר, כזה שהנתונים שלו מצביעים על זיהום מופחת של הסביבה ביחס לדגמים אחרים. הרכב הירוק ישתמש באנרגיות חלופיות (חשמל, למשל), יפלוט בעיקר גזים שאינם מביאים לפגיעה באטמוספירה וכן הלאה. דוגמא לרכב ירוק – רכב היברידי.

שלדה (שאסי) – בסיס הרכב, למעשה. זהו רכיב אשר נועד לחבר על גביו את כלל החלקים של הרכב, מה שמביא לשלמות הרכב ולנסיעה בטוחה. כאשר השלדה נפגעת, ייפגעו גם מערכות דוגמת ההיגוי, ההילוכים, הצמיגים וכיוצא בזה.

תיבת הילוכים אוטומטית – תיבת הילוכים אשר מבצעת את החלפת ההילוכים באופן אוטומטי, על פי רמת העומס המופעלת על המנוע, מבלי שנדרשת התערבותו של נהג הרכב.

תיבת הילוכים אוטומטית רציפה – תיבת הילוכים הכוללת אף היא מנגנון פעולה אוטומטי, אלא שהוא מתבצע באמצעות קביעה של מספר סיבובי המנוע לדקה בהתאם לעוצמת הלחץ שמפעיל הנהג על דוושת המאיץ.

תיבת הילוכים ידנית – תיבת הילוכים אשר מצריכה מהנהג להחליף הילוכים באופן ידני, וזאת על פי מהירות הנסיעה אליה מגיע. בפועל, הדבר נעשה על ידי מוט הילוכים ודוושת המצמד.

תיבת הילוכים רובוטית – תיבת הילוכים ידנית, הפועלת בצורה ממוחשבת, ואשר החלפת הילוכי הדרך בה מבוצעת באופן אוטומטי, על ידי הרכב עצמו.

תת היגוי – מצב של איבוד אחיזתם של צמיגי הרכב הקדמי. במהלכו, צמיגים אלה לא יגיבו לכיוון ההגה, אלא ינסו להרחיב וליישר את סיבוב הרכב – התוצאה היא החלקתו של חרטום הרכב מחוץ לרדיוס העיקול. מצב שכזה נגרם כאשר הפנייה נעשית במהירות גבוהה מאשר היכולת הדינמית של כלי הרכב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז הישראלי לרכב

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

דילוג לתוכן